01 Bře Změny v pracovním právu pro DPP a DPČ
V pracovním právu došlo v posledním roce k mnoha změnám pro osoby pracující na dohodu o provedení práce (DPP) nebo na dohodu o pracovní činnosti (DPČ). Níže přinášíme nejdůležitější změny, které by Vám neměly uniknout.
Seznámení s písemným rozvrhem práce
Jednou z hlavních novinek v pracovním právu pro osoby pracující jako DPP nebo DPČ, která platí od října 2023, je písemné seznámení zaměstnanců s rozvrhem směn alespoň 3 dny předem. Seznámení může proběhnout i v kratším čase, pokud se na tom zaměstnavatel se zaměstnancem dohodnou. Zaměstnavatel nemá povinnost seznámit zaměstnance s rozvrhem práce na celé období, na které byla dohoda uzavřena.
Právo na dovolenou
Od 1. ledna 2024 je významnou změnou fakticky automatické právo na dovolenou pro osoby pracující na dohodu v obdobném režimu jako pro zaměstnance pracující na plný úvazek. Pro získání práva na dovolenou je nezbytné, aby pracovní vztah založený dohodou trval nepřetržitě alespoň 28 kalendářních dní a zaměstnanec odpracoval minimálně 80 hodin.
Příplatky za práci o svátcích, v noci a náhradní volno
Osoby zaměstnané na dohodu mají nyní nárok na stejnou kompenzaci za práci o svátcích, v noci, ve ztížených pracovních podmínkách a o víkendech jako zaměstnanci na pracující plný úvazek. Tato kompenzace zahrnuje nejen příplatky, ale také možnost čerpání náhradního volna za obdobných podmínek.
Pracovníci, kteří pracují na základě dohod konaných mimo pracovní poměr, nemohou vykonávat práci přesčas, a proto nemají nárok na příplatek za přesčasovou práci.
DPP musejí být hlášeny úřadům
Novela zavádí pro firmy povinnost elektronicky oznámit okresní správě sociálního zabezpečení všechny dohody o provedení práce do osmi dnů od začátku práce. Dále musí do dvacátého dne následujícího měsíce poskytnout údaje zaměstnanců jako jejich jméno, příjmení, rodné číslo, datum narození a měsíční výši příjmů.
Žádost o přijetí do pracovního poměru
Jednou z dalších změn je právo osoby zaměstnané na DPP nebo DPČ požádat zaměstnavatele o zaměstnání v pracovním poměru. Takovou žádost lze podat tehdy, pokud v posledním roce trval pracovní vztah založený dohodou alespoň 180 dní. Zaměstnavatel musí na takovou žádost nejpozději do jednoho měsíce poskytnout písemnou, odůvodněnou odpověď. Neplatí tak, že by zaměstnavatel musel takové žádosti vyhovět.
Práce na dálku
Tzv. home office musí být i v případě osob pracujících na dohodu určen písemnou dohodou. Dohoda o práci na dálku by měla jasně uvádět místo výkonu práce, případně více míst. Může zahrnovat detaily o způsobu komunikace mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, kontrolu práce a rozvržení pracovní doby (například zda si pracovní dobu rozvrhuje zaměstnanec sám nebo ji určuje zaměstnavatel). Dohoda by měla také specifikovat, zda je uzavřena na dobu určitou nebo neurčitou, a řešit otázky týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). Pokud má být práce na dálku kombinována s prací na pracovišti zaměstnavatele, je důležité specifikovat rozsah práce na dálku.